20tilføjet af

lærens autoritet...

Hejsa
Jeg er lærerstuderende, og har lige været i min første praktik. Hvilket chok, børnene havde ingen respekt for læren.
det gav anlednning til at jeg har valgt at skrive en opgave om lærens autoritet...
Herunder vil jeg undersøge hvad den alm. mening er omkring lærens autoritet.
så....Har I et bud på hvad der er sket med den, hvorfor har lærerene den ikke mere, kan de få den tilbage?
Hilsen Cece
tilføjet af

Respekt skal man

gøre sig fortjent til, men man skal selvfølgelig behandle ens lærer ordentligt.
Vind elevernes respekt. Der findes mange metoder. Derefter vil undervisningen forløbe akseptabelt.
tilføjet af

Autoritet med tiden (nogen gange!)

Ja tak, jeg har haft samme oplevelse da jeg kom i praktik i sin tid, og jeg oplevede at det var forskelligt fra lærer til lærer. Nogle af lærerene indgyder en naturlig respekt omkring deres person da eleverne med tiden finder ud af den pågældende lærer ikke er sådan at skubbe rundt med. Trist det er sådan og bestemt anderledes end fra min skoletid. Os praktikanter skal bruge enormt meget tid på at få dem til at lytte efter. Når og hvis det lykkedes, er praktikken forbi. Jeg mener det er forældrene der skal gøre en indsats for at få deres uvorne børn til at respektere lærerne og pædagogerne.
tilføjet af

autoritet er individuel

Den autoritet du har som lærer er afhængig af din individuelle gennemslagskraft.
Hvis du selv tror på det du gør, og ikke er bange for at vise autoritet over for forældrene, er det lettere at fastholde en autoritet overfor eleverne.
Det er vigtigt at fastholde der er ting du ikke er villig til at gå på kompromis med, også selv om det skulle betyde at du ikke vælger at fortsætte som lærer.
Du bestemmer ikke hvad du bliver budt, kun hvad du vil lade dig byde.
Pas på med åbenlyse grammatiske fejl på skrift, det er en af de ting der kan sætte tvivl om din kompetance.
Læren er det man lærer, læreren er den person der underviser..
Held og lykke, med uddannelsen, det at undervise er et dejligt fag. Skønt al den skriftlige dokumentation, som kun tjener til kontrol, og alligevel ikke kan kontrollere noget, er igang med at ødelægge skolen, er der alligevel mange pragtfulde givende stunder med dejlige videbegærlige børn og deres forældre, i den danske folkeskole...
tilføjet af

Egoisternes stedfortrædere

Gamle dage fik man børn for at overleve, (eller hvis man havde ”et lille uheld”)
I dag er det jo slet ikke nødvendigt at få børn for at overleve. I stedet er der mange mennesker, der får børn, for at leve deres liv igennem barnet eller børnene.
En uheldig ”bivirkning” ved dette, er, at mange børn udvikler sig til egoismens stedfortrædere (eller egoisternes stedfortrædere).
Læg venligst mærke til, at jeg IKKE kaldte børn for egoister men for egoismens stedfortrædere.
Læg venligst også mære til, at jeg selvfølgelig ikke mener, at det gælder for alle børn – langt fra.
Men det er sgu også synd for børnene, at de bliver opdraget til at være egoismens stedfortrædere. I sidste ende gør man jo vold på børnenes sociale natur.
Jeg håber, at du forstår, hvor jeg vil hen. ;-)
P.s.: Jeg har hørt, at nogle folkeskoler sætter forædlerne ”på skolebænken” i et par dage, for at lære dem at være forædlere. Det synes jeg sgu er en god ide.
tilføjet af

Hej

Jeg skrev en opgave i foråret om netop unge og autoritet, og jeg har også tidligere undersøgt institutionalisering af børn (jeg er universitetsstuderende). Noget af det, vi fandt frem til, handler om individualiseringstendensen i nutidens samfund og forældrenes/familiens ændrede rolle i forhold til opdragelse/socialisering af børn og unge.
Familien er ikke længere det eneste sted for primær socialisering, og forældre blander sig (måske for) meget i pædagoger og læreres arbejdsområder, hvilket kan føre til en underminering af disses autoritet. Familien er heller ikke så autoritær som førhen, men har udviklet sig til en slags "forhandlingsfamilie", en udvikling, der går hånd i hånd med individualiseringsprocessen. Alt dette ikke nødvendigvis kun dårligt ;)
Hvis du har lyst, kan du tjekke følgende bøger i forbindelse med din opgave:
Anthony Giddens: Modernitetens konsekvenser
Giddens: Modernitet og selvidentitet
Dion Sommer: Barndomspsykologi (Afsnittet "Den moderne familie som udviklingsarena").
Der findes også en lang række andre interessante bøger, men her er da lidt til en begyndelse.
Held og lykke med din opgave.
Mvh Sambassen
tilføjet af

Hej du!

Jeg er lærer. Jeg har ingen problemer med "styringen" af eleverne.
Autoritet er ikke noget, du får. Det er noget, du gør dig fortjent til!
Det samme med respekt!
Husk det!
Samtidig vil det hjælpe gevaldigt at have styr på sin faglighed!Det vil også kunne hjælpe dig.
Du skal låne en bog om fonemer - det vil hjælpe dig til at stave bedre! Det er ikke så godt, at du ikke kan stave til bestemt ental af navneordet: Lærer.
Du ved nok:
En lærer - læreren -flere lærere - alle lærerne
tilføjet af

Fonemer?

Hvad er det? We don't need no education...
tilføjet af

forældreansvar

... utrolige mange forældre bakker ikke op omkring det.
når forældrene ikke engang kan komme til tiden med deres børn i 0- klasse.. må man jo antage, at forældre heller ikke har meget respekt for lærens arbejde.
vh. anonym - forældre til barn i 0 klasse
tilføjet af

rolig nu

ja ok, der blev ligesom spurt om noget til om hvor lærerens autoritet blev af, og ikke om en stavekontrol.
håber ikke at du er lige så nedladende overfor dine elever.
Og fonemer????
fej foran egen dør du!!!
tilføjet af

Spurgt

mener du vel, du vil vel ikke have, at overlæreren slår dig med sit spanskrør?
tilføjet af

*GG*

jep...lige nøjagtig
tilføjet af

søde ven

Hvor mange steder har du været ansat? Prøv Bispebjerg skole eller Strandgårdsskolen i Ishøj, der kan du være nok så sikker på din "faglighed" og alligevel komme til kort. Det er en ensidig tankegang du holder dig
tilføjet af

Hvorfor starte denne debat?

Når du ikke selv gider deltage i den? Jeg forstår så udmærket, at du ikke gider svare denne stavekontrol-freak, men hvad med de andre, der har taget sig tid til at svare dig?
tilføjet af

Et morfem er:

Et morfem er den mindste del af et ord, der betyder noget i sig selv.
Rodmorfemer er de vigtigste byggesten i vores ord og fortæller , hvad hele ordet handler om.
I ordet HUSE er HUS et rodmorfem, og E er en endelse.
Endelsen E i ordet HUSE betyder, at der er mere end e`t hus.
I ordet SNEMAND er både SNE og MAND rodmorfemer.
tilføjet af

Ja, undrer mig oxo

men sådan er det nogengange
tilføjet af

Har jeg prøvet.

Jeg har været sådan nogle steder. Jeg har forøvrigt også været indenfor "murene" og undervise. Jeg ved godt, hvad jeg snakker om.
Autoritet er summen af personlighed og faglighed. Jeg ved, hvem der bestemmer. I klasseværelset er det mig!
tilføjet af

Jeg har fejet.

Ingen er forpligtiget ud over sine evner!
tilføjet af

Spurt

Betragter spurten som en hurtig tastefejl*gg*
Selvfølgelig ved han da godt, at ordet stammer fra "SPØRG !" og at g`et bibeholdes selvom ordet laves om i tid.
tilføjet af

Hold lige Bispebjerg udenfor

Hvad får dig til at angribe Bispebjerg,bare fordi der er mange indvandrere er det ikke ensbetydende med manglende disiplin, der bliver faktisk gjort et godt stykke arbejde her og der er også respekt om de engagerede og dygtige lærere her på stedet!
tilføjet af

Lærer lyver for elever!

Vi har nu haft 2 emner der er blevet aflyst i Natur/teknik. jeg går i 6 klasse og jeg synes personligt ikke det kan være rigtigt at der skal aflyses 2 emner i natur/teknik. Vi lære ingenting!! da vi startede i skole igen efter sommerferien og til nu, har vi ingenting lavet i Natur/teknik!
Det er bare for dårligt... Vores første emne var penge, der lavede vi en historie om en pengeseddel der kunne gå, fair nok men er det ikke lidt tyndt? Det kan man squ da også lave der hjemme! Så ville jeg hellere lave noget med noget mere spændende, for alle kan jo skrive om en lille pengeseddel der kan gå, og om at den går fra hånd til hånd! det er jo let nok. Og de andre elever har nok ikke noget imod det, for de fleste springer jo over hvor gærdet er lavest. Men jeg har. Det andet emne vi har haft var så sex. Det var da fint nok i starten, men midt inde i det hele sagde han at "emnet var aflyst" fordi at der var nogle piger der ikke kunne tale med deres forældre om det. Det holder jo bare ikke, altså jeg respektere at de har svært ved det, men det skal da ikke ødelægge det for alle os andre der gerne vil og må lære om det. Det næste emne var så astronomi. Der gik laaaaaang tid før vi kom igang, pga. at læren var syg. Da han så endelig kom i skole lovede han at vi skulle lave om det næste gang, og han bad om at vi fandt et underemne. Da vi så kom den næste gang sagde han at vi skulle lave noget om sådan en konkurrence og at han havde tilmeldt os. 😮 der blev jeg godt nok sur! jeg havde læst side op og side ned om Galilei Galileo og alt muligt om ham og hans opdagelse! Han lovede jo at vi skulle igang! Han løj jo over for os! og så sagde han bare at han var "ked af det" uhhaaa nu har jeg det jo meget bedre! nej men så er det jo iorden ikk! gu er det da ej! og jeg sagde så til ham at jeg syntes at han løj over for os. og at jeg havde tænkt mig at lave astronomi. så blev jeg sendt på kontoret. og så gav han mig en seddel hvor der stod "fulgte ikke lærens anvisninger" det gjorde han jo heller ikke selv! for det var jo efter lærens anvisninger at vi skulle lave astronomi. Jeg begyndte at skælde ham ud over på kontoret og rev derefter seddelen i stykker. (han så helt bange ud).
Det kan jo være det er derfor lærene har mistet deres respekt. simpelthen fordi de LYVER! de skulle forstille at være gode forbilleder for os elever. Han siger med at lyve at det er OKAY? nej det er det da ikke.
Det kan være at det kan få jer til at forstå hvorfor vi elever ikke respektere lærene.
Hilsen Eleven der siger sin mening! 😉
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.