5tilføjet af

Freds og menneskerettigheds aktivismens historie

Udover at det er fordi nogen syntes at menneskerettigheder og fred er bedre end mangel på fred og menneskerettigheder; så er det jo mange borgere verden over som har været og er engagerede i noget som har relation til fred og menneskerettigheder. Der er også mange som efter at have deltaget i freds og menneskerettigheds engagement bliver lidt trætte og historisk set har de ikke dannet en forening eller organisation; ville fredskultiurens og menneskerettighedshistorien se anderledes ud hvis der var sådan en organisation for afdankede menneskerettighedsaktivister ?og fredsaktivister !
tilføjet af

(Selv)respekt for træt godhed ?

Digtere som Kaj Munk, Nordal Grieg og mange andre har i tiden før under og efter perioder med fred, perioder med krav om fred . . fred og tryghed lavet store digte smukke sange og kulturelt bragt et alment budskab frem . . .
Nordal Grieg var fx imod både fascismen og nazsismen
Kaj Munk var imod nazismen
ingen af dem overlevede ganske vist de to totalitære regimer men det gjorde så mange andre jo.
Mennesket er ikke skabt til ondskab; belkurvens strukturer indikerer det . . . . og ondskab som fascisme og nazisme oprører de kloge eller de gode som så aktiverer mod den.
Ondskabens og urettens regimer tolererer ikke kravet om godhed og kravet om retfærdighed, bryder sig ikke om fornuft, ser man på aktivismens historie og hvordan tusinder har været aktivister for at mindske forurening, forbedre arbejdstagernes rettigheder, standse krig og undertrykkelse, så er det vældigt mange borgere fra mange af klodens egne som har været og som er engagerede.
Freds og menneskerettighedsaktivismens historie fortjener at blive skrevet og aktivisterne fortjener som veteranaktivister et rekreativt organiseret foreningsmiljø, når de er trætte i sind og ånd af at agere for forbedrede humanitære forhold.
tilføjet af

Slaveri og slavehandel

se http://www.slavehandlenskbh.dk/
! Slaveriet blev forbudt i 1848 hvor kvinders stemmeret end ikke var legaliseret endnu.

Slaveriet har også relation til normer i samfundet, normer blandt borgerne, mænd som kvinder; hvis borgerne og myndighederne ikke har viden og intelligens nok til at respektere andres naturlige rettigheder, kan det være svært for undertrykte at opnå jævnbyrdighed med de fleste andre. . . .
se også fx den engelske tekstede
http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/(Symbol)/208ba1d9617d31d1c1257259003eed53?Opendocument
en FN rapport om afskaffelse af rascisme
tilføjet af

Freds og menneskerettigheds aktivismens historie

Samfundet bør være mere samfundspolitisk aktivt og sikre kærlighedsægteskabers sociokulturelle forudsætninger . . .
tilføjet af

den afdankede aktivismens historie ?

[sun] [sun]
Der burde da være en international forening til
afdankede og samfundsfilosofisk/politisk desillusionerede aktivister(&vælgere)
[sun] [sun] [sun]
og børn i demokratier burde også have stemmeret fra fødslen !
tilføjet af

den afdankede aktivismes & etiks historie ?

http://da.wikipedia.org/wiki/Erkl%C3%A6ringen_om_menneskets_og_borgerens_rettigheder Den menneskerettighedserklæring som startede meget af de friheder der er ordniær nu om stunder blev formuleret i år 1789 efter den kristne tidsregning, den 26. august 1789 http://da.wikipedia.org/wiki/Erkl%C3%A6ringen_om_menneskets_og_borgerens_rettigheder
"Menneskene fødes og forbliver frie og lige i rettigheder. Social forskel kan kun begrundes med hensynet til det almene vel.
Enhver politisk sammenslutnings mål er bevarelsen af menneskenes naturlige og umistelige rettigheder. Disse er: Frihed, ejendomsret, sikkerhed og ret til modstand mod undertrykkelse.
Grundlaget for al magt hviler hos nationen; ingen stand og ingen person kan udøve nogen myndighed, som ikke udtrykkelig stammer fra folket.
Friheden består i retten til at gøre alt, som ikke skader nogen anden;
Som f.eks. Det er ikke lov at gøre en ny lov til en skade som er sket"
http://menneskeret.dk/menneskerettigheder/historie/kilder+til+historen/den+franske+menneskerettighedserkl%C3%A6ring
"1. Menneskene fødes og forbliver frie og lige i rettigheder. Social forskel kan kun begrundes med hensynet til det almene vel.
2. Enhver politisk sammenslutnings mål er bevarelsen af menneskenes naturlige og umistelige rettigheder. Disse er: Frihed, ejendomsret, sikkerhed og ret til modstand mod undertrykkelse.
3. Grundlaget for al magt hviler hos nationen; ingen stand og ingen person kan udøve nogen myndighed, som ikke udtrykkelig stammer fra folket.
4. Friheden består i retten til at gøre alt, som ikke skader nogen anden; derfor har udøvelsen af ethvert menneskes naturlige rettigheder ikke andre grænser end dem, som sikrer andre medlemmer af samfundet nydelsen af de samme rettigheder. Disse grænser kan kun bestemmes ved loven.
5. Loven har kun ret til at forbyde de handlinger, som er skadelige for samfundet. Alt det, som ikke er forbudt ved loven, kan ikke hindres, og ingen kan tvinges til at gøre noget, som loven ikke befaler.
6. Loven er udtrykket for den almindelige vilje; alle borgere har ret til personlig eller gennem deres repræsentanter at have del i dens skabelse. Loven skal være den samme for alle, hvad enten den beskytter eller straffer. Alle borgere er lige for loven og har samme adgang til alle værdigheder, stillinger og offentlige hverv efter deres evne og uden anden forskel end den, deres dyder og deres begavelse skaber.
7. Intet menneske kan anklages, arresteres eller holdes fængslet, uden i de tilfælde loven bestemmer, og efter de former, den foreskriver. De, som forlanger, udsteder, udfører eller lader udføre vilkårlige ordrer, skal straffes; men enhver borger, som kaldes for retten eller gribes i henhold til loven, skal øjeblikkeligt adlyde; han gør sig strafskyldig ved modstand.
8. Loven bør kun fastsætte de straffe, som er strengt fornødne; og ingen kan straffes uden efter en lov, som var givet og udstedt, før brøden blev begået, og som anvendes på lovligt måde.
9. Da ethvert menneske skal anses for uskyldigt, indtil han er blevet erklæret for skyldig, så skal, hvis det skønnes nødvendigt at arrestere ham, enhver hårdhed, som ikke er nødvendig for at sikre sig hans person, strengt forbydes ved loven.
10. Ingen må forulempe for sine meninger, end ikke sine religiøse anskuelser, forudsat at tilkendegivelsen deraf ikke forstyrrer den offentlige orden, som er fastsat ved loven.
11. Retten til frit at meddele andre sine tanker og meninger er en af menneskets dyrebareste rettigheder; enhver borger kan derfor frit tal, skrive og lade trykke, blot således, at han er ansvarlig for misbrug af denne frihed i de tilfælde, som loven bestemmer.
12. Hævdelsen af menneske og borgerrettighederne nødvendiggør en statsmagt; denne myndighed er da oprettet til alles gavn og ikke til særlig gavn for dem, hvem den er betroet.
13. Til underhold af statsmagten og til styrelsens udgifter er en fælles skat nødvendig; den skal fordels ligelig mellem alle borgere i forhold til deres evner.
14. Enhver borger har ret til, selv eller ved sine repræsentanter, at overbevise sig om nødvendigheden af den offentlige skat, til frit at samtykke i den, få besked om den anvendelse og bestemme den fordeling, påligningsmåde, opkrævning og varighed.
15. Samfundet har ret til at forlange regnskab af enhver embedsmand for hans styrelse.
16. Et samfund, hvor ikke hævdelsen af menneskerettighederne er sikret og ikke statsmyndighedernes deling fastslået, har ingen forfatning.
17. Da ejendomsretten er en ukrænkelig og hellig ret, kan den ikke berøves nogen, når ikke et tvingende hensyn til statens vel, som er lovformeligt fastslået, åbenbart kræver det og da på betingelse af en retfærdig, i forvejen fastsat erstatning."



[sun] [sun]
Der burde da være en international forening til
afdankede og samfundsfilosofisk/politisk desillusionerede aktivister(&vælgere)
[sun] [sun] [sun]
og børn i demokratier burde også have stemmeret fra fødslen !
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.